Winter beauty

I de senere år har jeg forsøgt at fordrive eller minimere vintertristessen ved hjælp af  vinterblomstrende planter, heriblandt to klematis. Den ene er Freckles, som jeg allerede har vist mange gange på bloggen i år, og den anden er clematis urophylla Winter Beauty, som lige er begyndt at blomstre. Den vil jeg gerne spinde en ende om i dette indlæg.

Winter Beauty er en stedsegrøn, vinterblomstrende klematis, som ikke tåler frost. Derfor vokser den som krukkeplante og bliver taget ind i drivhuset, når frosten nærmer sig. Den er selvfølgelig mest interessant på grund af de smukke, cremehvide klokker, som kan nydes februar - marts; men dens nye løv er nu også smukt, som det næste billede viser.

Vores plante er fra efteråret 2013 (købt hos Esveld) og var helt problemløs de første to år. Den er blevet klippet tilbage hvert forår efter blomstringen. Herunder ses den stor og mægtig i oktober 2015, og den efterfølgende blomstring i vinteren 2016 var virkelig imponerende.

Efter blomstringen kunne jeg desværre konstatere, at nogle af rankerne havde  mistet saftspændingen, bladene på dem var blevet slappe, og nogle af dem blev mørke og visnede helt. Jeg tænkte, at  den skulle plantes om, så den blev klippet tilbage og plantet i en større krukke, og alt så fint ud, indtil blomstringen skulle starte. Da blev det tydeligt, at den virkelig ikke havde det godt, og faktisk var der ikke en eneste af de mange ansatte knopper, der sprang ud i vinteren 2017.
 januar 2016

Jeg omplantede den igen i 2017 og fjernede de angrebne ranker, så langt nede det var muligt og holdt et vågent øje med den. Efter et par måneder kunne jeg konstatere, at det gamle problem var vendt tilbage, og jeg fjernede syge blade, hver gang jeg fik øje på dem. På nettet blev epsom salt/ magnesiumsulfat nævnt som en mulighed, når klematis får gule blade, så det prøvede jeg, men kunne ikke se, at det gjorde nogen forskel.
 januar 2016

Det er først her i januar, at jeg har fundet forklaringen på, hvad der er galt. Hvis den overvandes og gror i fugtholdende jord, kan den dø af phytophthora, åbenbart en form for råd, som angriber den under jorden. Derfor udvikler problemet sig nedefra og op i modsætning til visnesyge, som er et velkendt problem med klematis. Det, man kan gøre, er: "Ensure good air circulation around clematis stems. Remove infected leaves as they are detected. Irrigate plants in a manner that keeps water off the foliage."
januar 2018

Drivhusmiljøet er naturligvis ikke befordrende for en god luftcirkulation; men problemet starter jo allerede, mens potten står ude i haven. Til det kan man argumentere, at vores vejr de sidste to år har været særdeles fugtigt også om sommeren, hvilket uden tvivl trækker i den forkerte retning. Normalt står den lidt i læ for blæsten op ad husgavlen; men måske skal den placeres mere ude i det fri.
Jeg har faktisk altid vandet den i potten, og i år har jeg fjernet alle inficerede blade, så snart jeg har set dem, og planten har det da også riiimeligt godt, selvom måske halvdelen af  rankerne er blevet fjernet.
januar 2018

Da jeg plantede den om i 2017, bildte jeg mig ind, at jeg var virkelig omhyggelig med gromediet; men jorden skal nok have endnu mere dræn indbygget end det, jeg troede var passende, og komposten skal nok lægges oven på jorden i stedet for at blive arbejdet ind i den. Sådan bliver det til foråret - jeg giver ikke op.
                                                       

NB Hver eneste gang WB er blevet klippet tilbage, har jeg lavet masser af stiklinger, uden at en eneste af dem har slået rod. Nu har jeg erfaret, at aflægning eller nedkrogning kan være lige så god en metode, og vil prøve det til foråret. Hvis nogen af jer har erfaringer med stiklinger eller nedkrogning af klematis, er jeg yderst interesseret i at høre om det.

Kommentarer

  1. Jeg forstår godt at du prøver å redde den, for hvite clematis er så vakre. Spennende om du får den til å komme seg igjen. Den du har der er nok ekstra vanskelig, så det er litt av en utfordring du har nå. Håper du lykkes med den.

    SvarSlet
  2. Intressant läsning eftersom jag på sikt vill odla en eller ett par clematis som behöver frostfri övervintring. Winter Beauty var otroligt vacker. Självklart så ger man inte upp en planta så länge det finns möjliga saker att testa :)

    Lycka till! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, nemlig, og der er tilsyneladende masser af livskraft i planten.

      Slet
  3. Spændende indlæg, jeg kan godt forstå, at du kæmper for den, så smukt et løv og blomsterne. Den er noget anderledes end Pixie, som er fyldt med knopper her hos mig. Mon det er generelt for netop den, eller har du været uheldig? Det er jo ikke til at vide.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan nu se rundt omkring, at der er folk, der har oplevet nøjagtigt det samme med denne form for klematis. Den ynder nok ikke livet som krukkeplante, men det kan jo ikke være anderledes.

      Slet
  4. Jeg har rimelig held med at formere klematis som sommerstiklinger med to hold knopper.De nederste blade nippes af og de øverste reduceres lidt.Stikkes i sandblandet ikke for stærkt gødet købemuld under plast i koldhus. Rødderne dannes lige under det nederste internodie. Første vinter står de i koldhus uden plast. Om sommeren potter jeg op. Jeg dækker ofte jorden i potterne med et lag rent bakkesand mod svamp og mos. En fantastisk clematis du her viser.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Interessant- jeg skærer normalt planten tilbage april/maj. Måske er det for tidligt. På den anden side er den jo vinterblomstrende, og jeg ved ikke, om det har noget at sige i den forbindelse.

      Slet
  5. Hvor er den flot og jeg håber da du får held til at få den helt 'rask' igen. Har du en overdækket terrasse var det måske en ide at have den der om sommeren så du kan styre mængden af vand hele året..

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, en overdækket terrasse har vi ikke. Det nærmeste, jeg kan komme det, er tagudhænget. Jeg satser på, at noget mere gruset jord i krukken vil gøre en forskel.

      Slet
  6. Hei Marie. Skjønner at du kjemper for den. Nydelig clematis. Interresant innlegg. Håper du lykkes med den. God dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det. I år er jeg meget mere optimistisk, end jeg var sidste år ved samme tid.

      Slet
  7. Hej Marie

    Sikken flot den er - ren og enkel!
    Det virker overbevisende det råd der blev givetr på det forum.

    Held og lykke med det

    Ha en dejlig regnvejrsdag

    SvarSlet
  8. Ja, de stedsegrønne, lidt skinnende blade sammen med de hvide blomster signalerer renhed. Jeg vil også mene, det er gode råd, der bliver givet.

    SvarSlet
  9. Hej Marie
    Super plantepræsentation - superflot blomst på dette tidspunkt, hvor vi hungrer. Og god forklaring på problemet.
    Held og lykke med planten - jeg håber den stortrives fra nu af.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Lisbeth. Mon ikke det lykkes, jeg skal i hvert fald gøre mit, for jeg synes også, den er noget så fin.

      Slet
  10. Hvor er den altså fin - kan godt forstå at du kæmper for den. Sådan noget råd nedefra er da noget lumsk noget.
    Vi har et par gange haft nedkroget en stilk fra clematis Propertius (ved et tilfælde) og har fået et par nye planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er i det mindste godt, at jeg har fundet ud af, hvad der er galt. Før fægtede jeg nærmest i blinde for at løse problemet. Jeg tror også, det bliver nedkrogning, jeg forsøger mig med i år.

      Slet
  11. Hej Marie!
    En mycket vacker klematis, hoppas du lyckas med att rädda den. Har haft en klematis med vissnarsjuka, klarade inte att rädda den. Min alpklematis har skapat nya plantor helt själv. Grenarna som slingrar sig längs marken, bildade rötter, utan min hjälp. Har inte lyckats med sticklingar av den.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika. Visnesyge er nok trods alt værre end svampeinfektionen. Dine erfaringer bekræfter mig i, at det er nedkrogning, jeg skal forsøge mig med denne gang.

      Slet
  12. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  13. Hvor er den skøn, både blomst og de smukke blade. Jeg er sikker på at med den indsats du gør, skal den nok komme sig og blive smuk igen. Håber også det lykkedes med nedkrogningen.

    SvarSlet
  14. Hej Marie.
    Hvor er det dog en vidunderlig, vinterblomstrende klematis. Absolut en beauty.
    Jeg tror du er mest sikker på succes med nedkrogningen, hvis du kradser lidt på stilken, så den har et overfladisk sår ned mod jorden. Det kan du i hvert fald prøve med nogle af grenene.
    Jeg tænker jeg må på jagt efter en winter beauty til mig selv, når jeg har fået ny udestue/tehus på et tidspunkt. Men det bliver sandsynligvis først til næste år. I mellemtiden skriver jeg det bag øret, for hvor er den dog vidunderlig. Jeg kan godt forstå du synes, den er besværet værd.
    Knus
    Malene

    SvarSlet
  15. I really like your site and content so much,thanks for sharing the information keep updating, looking forward for more posts.

    ดูหนัง

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid