rettidig omhu

- i form af lugning og deadheading kan jeg just ikke prale af at have udvist henover sommeren. Det har jeg så forsøgt at råde bod på her i weekenden imellem bygerne. Det er bestemt ikke let at finde sammenhængende tørvejr, og bygerne giver virkelig vand, skal jeg hilse og sige.
Det fede ved lugning er, at man får øjnene op for småtterier, som man ellers ikke ænser, f.eks. en forsinket blomst i meconopsis x cookie.

Med rettidig omhu havde jeg også flyttet denne lave allium.

Jeg gætter på,  det vil være rettidig omhu at skære tamarisken tilbage til de nye skud, der stikker lige i vejret fra den hældende stamme. De gamle grene ser nemlig ikke 100% friske ud.

Anemonopsis har jeg holdt øje med i et stykke tid, og nu er den fyldte udgave sprunget ud.

Selv i knop synes jeg, anemonopsis er en spændende plante med de små bolde  hængende for enden af de stive, mørke stilke. Den er svær at indfange med kameraet.

Circium purpuratum har efterhånden etableret sig som en staude og har oven i købet sået sig selv i år.

Forskellige motiver fra senior-/sensommerbedet

vild kinin/parthenium integrifolium






Til sidst et link til en video på youtube med vores dygtige nabo stenbonden i færd med at hugge Jens Vejmand ud af en kæmpesten.

Kommentarer

  1. Tak for Jens Vejmand, det er en dejlig sang både musik og tekst.
    Det er sjovt at læse, om alt det regn I andre får, når man ikke selv får noget. Jeg kan gå i haven hele dagen uden problemer. De store mørke skyer skynder sig videre til havet, så skinner solen igen.
    Er Tamarisk ikke slem til at få visne grene? Jeg har den ikke selv.

    SvarSlet
  2. Gang på gang må man forundres over, så forskelligt vejret kan være i vores lille land. Det er første år, tamarisken har tørre grene, og den er nok 6-7 år gammel.

    SvarSlet
  3. Hej Marie.Du viser altid så mange spændende planter som jeg aldrig har hørt om.Og dejligt frodigt ser der ud hos dig.
    Fin lille video af stenmanden.Og her er der også kommet regn i store mængder.
    Vil da også lige fortælle at mit lille gods nu er solgt og jeg har også fået en god lejlighed med en pæn altan.
    Så nu bliver der sorteret her hos mig.Utroligt hvad man har samlet gennem mange år.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Til lykke med salget og købet, Jette. Det glæder mig virkelig at høre, at du har fået de ting på plads. Der er ikke noget mere stressende end uvished. Din sidste kommentar får mig til at mindes, dengang vi flyttede ind her på gården, som jo er mit barndomshjem. Da var min mor lykkelig over, at hun kunne efterlade alt det, der var samlet sammen på loftet gennem årene, men så heldig er jeg nok ikke en dag, vi skal flytte herfra.

      Slet
  4. Hej Marie!

    Anemonopsis är i en klass för sig - och den vita i synnerhet. Svår att fånga med kameran dessa nickande blomster men du lyckades !

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er noget japansk elegance over anemonopsis. Det ærgrer mig lidt, at det danske navn er falsk anemone, for der er efter min mening ingen grund til at sammenligne de to arter.

      Slet
  5. Vakre bilder, og Anemonopsis er helt utrolig flott! Jeg har kjøpt den i år, og er så spent på om den overlever her. Søt liten meconopsis!

    SvarSlet
    Svar
    1. Min erfaring er, at anemonopsis er mest tilfreds, hvis den både står lyst og får vand nok, og alligevel ender bladene altid , med at se triste ud.

      Slet
  6. Man kan ikke altid være med i form af rettidig omhu, men du er kommet efter det i denne weekend kan jeg fornemme - det ser ihvertfald godt ud på dine oversigtsbilleder. Det er nu også meget rart at lade stå til engang imellem..
    Anemonopsis er fantastisk med de små kugleformede knopper og også når den er sprunget ud:-)
    Vild kinin er også skøn synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt ærligt så hygger jeg mig også rigtig godt med en smårodet have. En friseret have er i virkeligheden ikke lige mig. Det er en gave at kunne nyde planter som anemonopsis og vild kinin.

      Slet
  7. Ja, det å luke gir mange overraskelser, og det er så mye som synes så mye bedre.
    Den lille Meconpsis var virkelig søt :-)
    Jeg har kjøpt en enkel anemonopsis i år, og syntes den er vakker, men nå skjønner jeg at jeg må prøve å finne en fylt også.
    Fine bilder fra hagen din.
    Ha en fin uke.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. At luge i bedene har jeg i grunden ikke noget imod. Det er noget værre med fliser og piksten, det oplever som en sur pligt. God fornøjelse med at finde den fyldte anemonopsis - det bliver nok ikke helt let, men den er jo besværet værd.

      Slet
  8. I år er vist også et helt særligt år for ukrudt - aldrig før har jeg måttet luge så meget, og det ikke engang for at have en velfriseret have.
    Jeg er også vild med anemonopsis, så fin 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også min oplevelse af årets ukrudt. Heldigvis er sådan noget som hønsetarm let at bekæmpe, og det trives jo både i fugtigt og tørt vejr. Anemonopsis er næsten som en lille voksblomst.

      Slet
  9. Hej Marie!
    Så mycket spännande och vackert du visar. Anemonopsis är vacker.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marinella. Hyggeligt du lagde en kommentar.

      Slet
  10. Hej Marie

    Det har du ret i - når man luger kan man blive overrasket:)
    Flot Anemonopsis - og spændende Cirsium purpuratum!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. De små frøplanter af tidslen var en særlig god overraskelse, idet jeg ikke havde held med selv at så den.

      Slet
  11. Hej Marie. Hvor er det nogle flotte kombinationer, du viser. Ja, man kan godt blive overrasket over, hvad der dukker frem, når først man går igang! Jeg lagde mærke til den hvide havebænk - den er meget pæn og falder godt ind i omgivelserne dér. (Jeg må indrømme, at jeg måtte kigge to gange for at se planten, som også er spændende:))

    SvarSlet
  12. Sjovt at du først så bænken. Den stammer helt tilbage fra mine bedsteforældre og er nok omkring 100 år gammel - den er jeg rigtig glad for.

    SvarSlet
  13. Uha ja....det der med at få luget og deadheadet. Det fik vi først gjort i forbindelse med åben have...
    Det er allerede knap 14 dage siden og jeg har allerede været ude og luge igenigen...med al det vand vokser ukrudtet så vildt....og nu hvor haven er tæt på "top-tunet", så skal jeg sørme ikke lade den "forvilde"...ikke på vilkår med alt det arbejde vi har lagt derude i to uger før åben have.

    Hvis jeg blot bruger ½-1 time hveranden dag på at "nusse" derude, så burde jeg egentlig kunne "holde den" resten af havesæsonen. Det satser jeg på.

    Skønne billeder af planter man ikke ser så tit :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er flot, hvis du kan overholde din plan om at nusse haven hver anden dag, når du får startet i skolen. Dengang jeg havde mindre børn og arbejde, blev det ikke til ret meget havearbejde uden for ferierne; men nu, hvor jeg er pensionist, forlanger jeg nok en lidt større indsats af mig selv derude.

      Slet
  14. Sjovt,du viser den vilde Kinin. Jeg har netop blomst i min kinesiske Kinin(Dichroa fimbrifuga) lige nu. Den ser noget anderledes ud og dufter helt fantastisk. Anemonopsis er blevet meget stor i den balje, den stadig står i.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg googlede lige din kinesiske kinin, og den er godt nok meget anderledes. Anemonopsis har det sikkert noget bedre i en balje end i jeres sandjord.

      Slet
  15. Det ser så skønt og frodigt ud i din have, så helt galt står det vist ikke til med den rettigdige omhu. ;o) Hvor er den fin, den der.... Anemonopsis (copy-paste er ikke at foragte), og ligeledes den lilla fætter i billedet nedenunder. Du har altså nogle spændende ting. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sensommerbedet passer heldigvis næsten sig selv, når først det er blevet trimmet om foråret. De mere specielle ting er med til at pifte haveoplevelsen lidt op, synes jeg.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid